30-09-2016 16:21
Tytuł: gdzieś na Podhalu...
wrzesień 2016 (miniony wtorek); aparat: Zenza BRONICA SQ-A, obiektyw: ZenzanonS f:2.8, f=80mm, z ręki, czas 1/125 sek., f22.0, ISO 800 (Ilford Delta 3200, ""świecone"" na ISO 800), wywołanie negatywu i opracowanie obrazu: obróbka własna: Rodinal R09 (1+25, 7.0 min.).
Komentarze
wosk
Takie naświetlanie i adekwatne wywołanie korzystnie wpłynęło na wielkość ziarna.
Ładny obrazek 
Janeq-2010
racja, racja 
rbit9n
| Janeq-2010 napisał: No dobrze, masz rację - a Ilford ma problem. Ja pozostanę przy AGFA PankineK 50ASA. Chyba w 1958r jeszcze tak nie kłamali... |
nie, to nie Ilford ma problem, tylko użytkownicy, którzy nie czytają specyfikacji. i czy kłamstwo? no nie, przecież piszą, że wg. procedury ISO tu jest 1000ASA, a według ich procedur, można to uznać za 3200ASA. choć z drugiej strony taka foma 400, którą można z dobrymi efektami pchać do 1600ASA, mogłaby się nazywać fomapan 1600ASA. i każdy inny film też.
jaskiniar
| Janeq-2010 napisał(a): [ciach...] No dobrze, masz rację - a Ilford ma problem. [ciach...] Chyba w 1958r jeszcze tak nie kłamali... |
Nie odbierałbym tego jako kłamstwo. Nie znam się kompletnie na tych problemach, ale ponieważ - dzięki Kolegom - wiem, iż można naświetlać negatywy na innych niż \"nominalne\" (napisane na pudełku) czułościach - to po prostu z tego korzystam. Zwłaszcza gdy udało mi się \"opanować\" metodę przeliczania czasu wywoływania.
Zresztą - dla wielu negatywów podawane są czasy wywoływania dla różnych czułości. No i dodatkowo podobne informacje można uzyskać od Kolegów
Janeq-2010
| hagakure napisał(a): [... ] |
No dobrze, masz rację - a Ilford ma problem.
Ja pozostanę przy AGFA PankineK 50ASA.
Chyba w 1958r jeszcze tak nie kłamali...
rbit9n
Janeq-2010 napisał:
To po co firma Ilford pisze, że ISO 3200 - no tak dla żartu? ![]() |
prawdopodobnie tak. ale tego nie ukrywają, że jest trochę inaczej.
kilka, dwa, cytaty z ulotki delty 3200:
| It is ideal for action and available light photography. It is designed to be exposed at EI 3200/36 and given extended development. |
oficjalnie piszą, że trzeba przewołać.
| DELTA 3200 Professional has an ISO speed rating of ISO 1000/31º (1000ASA, 31DIN) to daylight. The ISO speed rating was measured using ILFORD ID-11 developer at 20°C/68ºF with intermittent agitation in a spiral tank. |
zgodnie z ich standardami, wołane w ID-11 powinno być naświetlane wprzódy na 1000ASA.
no dobra, trzy.
| It should be noted that the exposure index (EI) range recommended for DELTA 3200 Professional is based on a practical evaluation of film speed and is not based on foot speed, as is the ISO standard. |
czyli przyznają się, że ich metodologia, nie ma nic wspólnego z normą ISO. także tego.
http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200613019405339.pdf
Janeq-2010
| czarek napisał(a): ...ten materiał ma czułość nominalną około 1000 ASA. |
To po co firma Ilford pisze, że ISO 3200 - no tak dla żartu?
jaskiniar
dzięki za informację
Zrobiłem tego dnia dwa negatywy 3200, \"świecone\" na 800
. I - faktycznie - jak na moje umiejętności całkiem nieźle to wygląda 
czarek
| jaskiniar napisał(a): Pogoda była wyśmienita - i światłomierz pokazywał - dla nominalnej czułości nastawy nieosiągalne dla aparatu. No to zdecydowałem się \'świecić niżej\' |
I nieświadomie naświetliłeś prawie prawidłowo, bo ten materiał ma czułość nominalną około 1000 ASA.
jaskiniar
Na temat aktów - już kiedyś Ci mówiłem, a i pisałem publicznie
Jak na razie (na szczęście) nic się nie zmieniło 
Janeq-2010
| jaskiniar napisał(a): ... zdecydowałem się \\\'świecić niżej\\\'... |
to teraz tylko akty
i koniec jaskiniara
jaskiniar
Delta 3200 stąd - że negatywy o niższej czułości się mi skończyły... A wycieczka trwała dalej. Planowałem przed wyjazdem wycieczkę w zupełnie inne miejsce, ale tzw. czynniki zewnętrzne spowodowały, że plany wzięły w tak zwany łeb (w tym konkretnym przypadku w palec - ale o to mniejsza).
Dlaczego \"prześwietlam\"?
Pogoda była wyśmienita - i światłomierz pokazywał - dla nominalnej czułości nastawy nieosiągalne dla aparatu. No to zdecydowałem się \"świecić niżej\"...
I tyle.
Janeq-2010
a skąd to Delta 3200? co za pomysł?
przecież to nie zmrok ani wnętrze?
i do tego prześwietlasz o +2EV 
jaskiniar
dzięki